Schema unei diete sănătoase. Piramida alimentară. Explicată pe înțelesul oricui

Cheia unui corp sănătos și frumos este să-i dai organismului exact ce și cât are nevoie. Excesele sau lipsurile vor duce, în mod logic, la dezechilibre și, desigur, la probleme de sănătate și de controlare a greutății.

POZA NOUA INTREAGA

V-am mai spus, de când am început acest blog, ca nu sunt nutriționist ci că vă împărtășesc din convingerile mele pe care le și aplic, bineînțeles. Când m-am hotărât să am mai multă grijă de mine, m-am apucat să mă documentez. La asta mă pricep, e meseria mea. 🙂 Iar omul care m-a convins, în materie de nutriție, și în care am mare încredere este profesorul Gheorghe Mencinicopschi. Este un savant în cel mai pur sens al cuvântului care și-a petrecut întreaga viață în domeniul cercetării alimentare. Iar munca i-a fost recunoscută de nenumărate ori la nivel mondial.

Așa că, de la doctor Menci, așa cum este mai cunoscut, vă împărtășesc piramida alimentară, o schemă care vă arată exact și riguros ce și în ce cantități trebuie să mâncați dacă vreți să aveți o dietă echilibrată, deci sănătoasă.

sursa: www.doctormenci.ro

sursa: www.doctormenci.ro

După cum vedeți, este o schemă făcută extrem de bine, care nu necesită mari studii sau explicații suplimentare. Am să vă dau, însă, cele 6 principii care stau la baza ei, adică ordinea priorităților într-o dietă corectă:

1. Alimentele de bază

Principala sursă de energie pentru organism trebuie să vină din alimentele de bază care provin din sursă cerealieră, adică: pâine, paste, fulgi de cereale. Toate din făină integrală. Așadar, contrar tendințelor din ultimii ani care vă spun cât de tare vă îngrașă carbohidrații, aceștia trebuie să fie baza alimentației voastre, nu grăsimile sau dulciurile concentrate. Carbohidrații din surse bune, desigur. Ca să vă fie mai ușor să-i identificați, am făcut o listă, pe care o găsiți AICI, pe categorii: carbohidrați, grăsimi și proteine, sursele sănătoase desigur. Vă va ajuta pe tot parcursul acestei postări.

2. A doua prioritate: legumele și fructele

Sunt principala sursă de vitamine și minerale, deci de sănătate. Ele nu trebuie să lipsească din meniul zilnic nici măcar când vreți să slăbiți, deși fructele, prin aportul mare de fructoză, pot îngrășa, deci trebuie consumate cu grijă. Un articol separat despre cum se mănâncă fructele și legumele, bazat tot pe expertiza profesorului Mencinicopschi, puteți citi AICI.

3. Sursele sănătoase de proteine și grăsimi

O alimentație sănătoasă este una completă și echilibrată. Lactatele sunt, de asemenea, alimente de bază care trebuie consumate în fiecare zi, pentru aportul de proteine, grăsimi dar și calciu, esențial pentru sistemul osos. Fiecare produs din această categorie, însă, se consumă altfel și trebuie să aibă o periodicitate diferită în dietă. Care sunt lactatele pe care trebuie să le mâncați zilnic, cele pe care trebuie să le evitați total și cele pe care trebuie să le consumați cu măsură, cu tot cu explicațiile aferente, aflați dacă citiți articolul pe care îl găsiți AICI.

Ouăle, carnea și peștele nu trebuie nici ele să lipsească din dieta zilnică. Nu le amestecați, însă. Organismul are mari probleme să descompună feluri diferite de proteină.

4. Cum se consumă diversele tipuri de carne

Carnea NU trebuie să lipsească din alimentație. N-am fost niciodată de acord cu dieta vegetariană sau cu altele care exclud carnea. Doctor Menci spune că o dietă vegetariană este deficitară în fier, calciu și aminoacizi esențiali.  Așa cum nici extrema cealaltă nu este bună, fiindcă nu-ți aduce multe vitamine, minerale, fibre și antioxidanți. Cum spune profesorul Mencinicopschi, omul a fost lăsat de Dumnezeu omnivor.

Carnea de pui este foarte bună, la fel și peștele. Nu le amestecați, însă.

Carnea roșie este, și ea, esențială pentru sănătate pentru că e principala sursă de fier. Este recomandat să o consumați de 2 ori pe săptămână.

5. Simplitatea este cheia

Mâncați toate aceste produse cât mai simplu, fără glazuri în cazul cerealelor, fără arome adăugate în cazul laptelui și iaurtului de exemplu, proaspete în cazul fructelor și legumelor, sau gătite cât mai simplu, pe grătar sau la abur. De asemenea, foarte multă atenție și la combinațiile alimentare. Un tabel cu cele sănătoase și cu cele pe care trebuie să le evitați găsiți AICI.

6. Hidratarea este esențială

Este, alături de aportul de nutrienți esențiali, vitală pentru sănătatea voastră. Nicio celulă, deci nici organismul în întregime, nu poate funcționa corect fără apă. Deci trebuie să beți apă! Sau ceai.

Dacă v-a plăcut articolul vă puteți abona la blog ca să nu le pierdeți pe următoarele sau dați like la pagina mea de Facebook unde găsiți și alte articole, zic eu, interesante din categoria nutriție-mișcare-sănătate-viață. Antrenamente video găsiți pe canalul meu de YouTube la care, de asemenea, vă invit să vă abonați. Și mă găsiți și pe Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *