Cum să mănânci deștept fructe și legume. Ne învață doctorul Mencinicopschi

Îl respect foarte mult pe profesorul Gheorghe Mencinicopschi. Când vine vorba despre alimentație, este singurul la care mă uit ca la un zeu. Din păcate, nu mai am cum să îl chem la vreo emisiune, să-i iau un interviu, nici măcar să pun un link spre blogul său www.doctormenci.ro nu prea mai are rost fiindcă este suspendat. Pot, însă, să citesc zecile de cărți pe care le-a scris înainte de a intra în închisoare (după o sentință aberantă și care-mi provoacă silă dar ăsta este alt subiect) dar și pe cele pe care le scrie acolo. Și, din tot ce a scris și a spus doctor Menci, voi scrie din când în când articole fiindcă de la domnia sa am învățat că una e să mănânci și alta este să mănânci deștept.

menci

sursa: Facebook

Toată lumea vă va spune cât de sănătos e să mănânci fructe și legume dar nu vă spune nimeni CUM trebuie să le mănânci. Eu am aflat de la doctor Menci și vă spun și vouă pentru că am mare încredere în domnia sa.

1. Cel mai bine e să le mâncați crude

Așa au cel mai mare aport de vitamine. Dacă țineți neapărat să le preparați, atunci consumați-le fierte la abur (cu cât fierberea este mai îndelungată și în mai multă apă, cu atât își pierd mai mult vitaminele și mineralele) sau pe grătar. Nu coapte sau înăbușite, fiindcă gătirea la peste 40 de grade Celsius duce la pierderea vitaminelor, enzimelor și a proprietăților antioxidante. În niciun caz prăjite. Pe lângă faptul că dispar vitaminele, mineralele și antioxidanții, vor câștiga grăsimi și, în consecință, mai multe calorii.

De asemenea, fructele și legumele își pierd mare parte din vitamine și minerale prin deshidratare. La fel și cele confiate.

fructe legume

sursa: newhealthguide.org

2. Compot și dulceață nu, zacuscă mai merge

Compotul și dulceața implică timp îndelungat de fierbere. Și am spus la punctul anterior ce se întâmplă. În plus, ambele preparate implică adaos mare de zahăr, ceea ce iar nu face bine organismului și mai și îngrașă, pe deasupra. Dacă țineți neapărat să le mâncați așa, mai reduceți cantitatea de zahăr.

Zacusca, pe de altă parte, cea făcută în casă deci fără conservanți, păstrează  o foarte mare parte din vitaminele și mineralele legumelor. Așa spune doctor Menci, iar eu îl cred. 🙂

3. Murate da, în oțet nu

Vă place acritura iarna. Și mie. Alegeți, însă, legumele murate: castraveți, varză, morcovi, pepeni.  Varza, mai ales, își păstrează foarte bine compușii antioxidanți, antiinflamatori, hepatoprotectori (adică cei care protejează ficatul) și fibrele care favorizează digestia.

Conservarea în oțet, pe de altă parte, duce la pierderea valoarii nutritive, în primul rând pentru că implică fierbere, iar despre asta am mai vorbit.

4. Nu le decojiți

Coaja multor fructe, cum ar fi mere, pere, piersici, conține de două ori mai multe vitamine și minerale decât pulpa. Logic, dacă n-o mâncați, nu beneficiați de ele. 🙂

5. Mai bine congelate decât ținute la frigider

Cum spuneam, cel mai indicat este să mâncați fructele și legumele crude și proaspete. Dacă totuși trebuie să le mai țineți, mai bine băgați-le la congelator. Își vor păstra mai bine vitaminele, în special vitamina C. Oricum, nu le țineți la temperatura camerei. Mai bine le puneți în pungi, în frigider. Dar nu mai mult de 2-3 zile. Da. 🙂 Cel mai bine e să le mâncați imediat ce le-ați cules din pom, nu să le luați de la supermarket. Dar presupun că la asta vă așteptați. 🙂

 

7 thoughts on “Cum să mănânci deștept fructe și legume. Ne învață doctorul Mencinicopschi

  1. Foarte informata, ordonata, de-a dreptul tipicara. Am gresit cu ceva ? Oricum ma surprinzi foarte placut de fiecare data si nu as vrea sa devin plictisitor. Vorbim despre muraturi ? Eram expert pentruca am vrut sa continui traditia bunicii si a mamei mele dupa ce au …. Nu puneam la otet decat gogosarii, dar nu fierti ci opariti. Ma cam laud dar sa sti ca aveam muraturi pana aproape de toamna urmatoare si nu se stricau. Cred ca cu muraturile am „cucerit-o” pe nevasta-mea, ca cu altceva… Gogonelele parca erau cu sifon, iar castravetii…fluierai. Revenind : Cand ai timp sa le faci pe toate ? Si sa le faci si bine…e chiar culmea. Sa-ti dea Dumnezeu putere si sa ramai la fel mereu.

  2. 🙂 cum sa ma plictisesc de laude?! :)) orgoliul meu este gâdilat. Încerc sa fac si eu cat mai multe lucruri si cat mai bine

  3. Mulțumesc! O parte dintre informații îmi erau cunoscute, dar nu toate. N-ar fi rău să ne lămurești, la un moment dat, cînd i dacă ai timp, cît de adevărată e teoria aia că nici fructele și nici legumele nu sînt sănătoase din cauza unor substanțe toxice cu care ar fi stropite. Bănuiesc că ai mai multe informații. Sau măcar le poți obține mai lesne. În rest…ce să spun. Mulțumesc, mulțumesc, mulțumesc pentru efort, informații și pentru alegerea subiectelor.

  4. Voi ajunge cumva sa-l intreb pe Prof Mencinicopshi asta 🙂 sigur, sigur. Eu va multumesc pentru încredere

  5. E mai bine asa. Deși partea cu fiertul, cum spune Dr Menci, duce la pierderea multor calități nutritive

Comments are closed.